Logo Stichting Chenrezig Nederland

woensdag 18 april 2012

Holiday

Sera Holiday dus ik ben niet thuis (wasdag)

Gisteren vergeten te vertellen dat ik uitgebreid met Trinlay Nyima heb zitten praten. De man van Tenzin Yankey onze veldwerker die nu echter op een vluchtelingenvisum haar status in Zwitserland zit af te wachten. Trinlay Nyima neemt haar zaken waar en spreekt geen woord Engels. Uitvoerig zitten discussiëren over hoe je nu een soort armoededrempel (poverty check) wil bepalen en invoeren. De hele dag feitelijk zitten broeden. Want duidelijk is dat ik via meerdere informatiebronnen te horen krijg dat het sommige gesponsorde families economisch goed gaat, sommige zelfs zeer goed. Iedereen zegt ook dat het goed is dat ik daar wat mee wil doen. Maar daarmee kun je nog niet zomaar een huis in stormen om een soort “willekeurige” balans op te maken. Ondertussen dreigen ook waanbeelden van een stroom Tibetanen die met hun “flat screen” via de achterpaadjes het dorp uitvluchten als wij aan de voorkant binnen komen. De rol van Trinlay Nyima is natuurlijk ook complex hij woont hier dus ik moet hier zichtbaar het besluit nemen.

We zijn er nog niet helemaal uit.

Verder inhoudelijk gesproken over een vervolg van de micro kredieten. Enerzijds als je een lening geeft voor een koe en het blijkt een stuk land geworden is duidelijk dat er nog iets aan de voorwaarden moet worden aangescherpt

Kreeg ook een stapel brieven voor de sponsoren. Hoe hard je ook je best doet maar het schijnt dat je er niet onder uitkomt. Als je er een stuk of veertig heb gelezen weet je precies wie in welk dorp Engels kan schrijven (en er geld voor kan vragen). Tegelijkertijd werd ook duidelijk dat hier ook knelpunten waren. Kreeg drie brieven van afgesloten files sommige met het kind in het buitenland maar volgens de brief wel over naar de volgende klas? Hier kan je wel gemakkelijk een controle toepassen door verplicht een XEROS van de examenresultaten toe te laten voegen. Dus ingevoerd. Moet deze files wel onderzoeken of er nog meer uit valt te leren. Verder moeten alle potentiële files op armoede worden gecontroleerd. Bleek tijdens de voorbereiding vergeten deze files te printen. Heb ze wel digitaal maar mijn computer doet raar. Dus de schrik dat die het begeeft is er steeds. De computermonnik zei dat ik me moet realiseren dat bij mijn intensief gebruik ik een afschrijving heb van 5 jaar. Toch maar eens kijken hoeveel geld de Stichting heeft want ik gebruik dat ding alleen voor de stichting.

De B files (kinderen in de 16 Bylakuppe en 10 Hunsur Taluk dorpen) vragen veel aandacht. Heb nog met Jigmee Namgyal gebeld. Dit had zich al ingepland maar ik moet nog geld wisselen en moet als het verschil tussen de lokale markt en Bengaluru te groot is nog een of twee dagen op en neer. Geen aantrekkelijk vooruitzicht bij 37 tot 44 graden en badkamerachtige vochtigheden. Gebeld met Bengaluru je krijgt er 68.02 INR (India Rupee) voor 1 Euro. Morgen om 12 uur gaat lokale wisselbank open. Wil echter graag ook naar Hunsur Taluk (50 kilometer) om daar de kinderen opnieuw te bezoeken. Jigmee opereert weliswaar autonoom en het betreffen maar enkele files maar hier bleek de controle het vorige jaar toch zinvol om alles wat meer in te passen in het beleid van de stichting. Hoewel Jigmee wel zeer consistent is in het uitvoeren van concrete opdrachten zal hier ook gekeken moeten worden naar de implementatie van de poverty check.

Verder liggen wennen aan het klimaat. De hele dag 7 uur stroom gehad waarvan 5 uur tijdens de nacht (geen muggen door lekkere ventilator). Dus heerlijk geslapen werd wel wakker doordat er kakkerlakken over me liepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.